Friday, August 13, 2010

dikau pergi dulu..muhammad fadhirul helmi~dalam kenangan~

bismillahirahmanirahim

assalamualaikum wbt

salm takziah buat akak dan keluarga atas pemergiaan anakanda tercinta mihammad fadhirul helmi b awang had..

aku rase nie la ank sedare aku yangpaling nakal sekali..tapi aku tahu senakal nakal dia,dia xpenah nak tinggi suara kat mak ayah dia trmasuk la mak2 sedare dia dan nenek dia..ni sedikit biodta dia yang aku tahu la

nama: muhammad fadhirul helmi b awang had..anak sulung dari 7 orang adik beradik namun 4 darinya sudah meninggal semasa kecil lagi dan seorang lagi adalah ank angkat..sesudah fadhirul meninggal kini jumlah yang tinggal bagi adik beradik mereka ialah hanya 2 orang..fadhirul dilhairkan di kampung berhamah merapoh kuala lipis dan meninggal ddi km24 jalan kuala lipis-gua musang...beliaudilahirkan pada 14 january 1992 dan meninggal pada11/8/2010 pada 1 ramadhan.menurut sijil kamatian beliau,beliaumenalmi kecederaan di kepala disebabkan xcident 2..

kalu nak tahu dia ni paling banyak pindah sekolah..sek ren di sek keb merapoh and then pindah sek keb padang tengku..sekolah men di sma alamaidah addiniah padang tengku,pindah ke sekolah teknik dan seterusnya ke sek kmen keb meerapoh..dankalu xsilap dia dpt uitm tapi dia xnak g..dia ckp kat mak dia
'xpela ma..nnti kalu abgg kan jadi ape2 kan kat abg rugi je duit yuran 2"

so lepas spm mmgdia xsmbung belajar dah..dia tolong ayahnya berniaga ikan ari 1 pekan sehari ke 1 pekan sehari..dan dlam seminggu atleast 2kali dia kan datang kampung @ mak saya..

seminggu sebelum perginya dia meninggalakn kami dia datang rumah mk saya dan ckp kat mak saya yang dia dah lama xjumpa mak2 sedare dia..so dia ckp kat mak saya
"mek 9panggilan untuk mak saya0 abg nak g kl (untuk beli ikan )-rutin mingguan-mek xnak kirim buah ke kat mok zah ,mok dah dan mak do?"
ang thendia ckpgpun abg dh lme xjmpoa mereke semua..soharapan dia untuk jumpa kami xtercapai dan dia hnya sempat jumpa akak saya yang kat gombak 2 je.sebb akak saya yang kat shah alam terlibat dengan trafic jam..

hari kejadian:
dia borak dengan ayah dia tentang bisnes (jual ikan)secara personal dan mende nie dia xpernah lakukan pun
and then dia g jumpa mak dia kat bilik jaahit(mak dia tukng jahit)and then borak2 dengan mka dia tapi masa borak2 tu mak dia xpandang un dia..cuma sebeelum dia melangkah keluar2 mak dia sempat pandang dia..

bila dia start enjin kereta untuk ke sungai temau akak saya smpt menadah tngn dan berdoa "ya Allah ya Tuhankukau selamatkan lah perjalanan anak ku.."

dan sepatutunya dalam 0 min dia dah sampaai rumah semuala..tpi masa 2 dah lebih dari sejamnamun dia masih belum balik..dalam area 12;45 si adi yang paling bongsu 9rea6 tahun) menangis sekuat2nya...xade sape yng mmpu pujuk si addik 2..dan masa yang sama mak saya di rumah sudah macam kehilangan tenaga yang amt sangat samapi xmampu untuk berdiri..

dalam pkul 1ade orangdatng rumh dan bgtau yng fadhirul xcdent...dn ketika abg ipar saya sampai kat teempat kejadian..tengok keadaan dia yang tersepit dalam kereta 2..dan bila angkat dia meleleh leleh darah keluardari kepala dia..dan menurut abg ipar saya..dia sempat berkata2 dan mengucap sebelum menghembuskan nafas terakhir di riba ayahnya sendiri..

dan mayat dia dibawa ke hospital untk dibedah siasat namun akak saya xmahu dia dibedah siasat dan dia dibenarkan untuk dibawa pulang dalm pukul 4:30ptg
dan akusampai rumah dalam pukul 8 malam..
bila aku samapi 2lagi la meraung akakaku 2..yela aku sendiri membesarbersama fadhirul..5tahun aku duk rrumah dia dan aku sendiri pernah tampar pipi diadan sekarang 9masa 2) aku tengok pipi dia penuh dengan darah..sayu sungguh hati aku
sepas sorangsorang sdara mara yang sampai..aku yang masa 2 berbuka dengan 3 biji kurma dan air masak tidak terasalapr langsung bila mengenangkan akak aku ..

dan buat kali kedua aku menyaksikan kematian yang berlaku di rumah aku..aku terkenangkan memori ulu..aku rse mcm......aduh..beratnya ujiaNMU...biladikafankan sebelum ditutup semuanya aku tengok satu persatu ahli keluraga dia datangmencium dia cuma aku jex..sebab aku xsnggup dan lagi sayu bila semua ynag datang cium dia 2 berkata"......halalkan semua makan minum abg dan maafkan semua silap salah......."
bila disembahyang kan dan aku ikut juga ke kubur walaupun pada ketika itu sudah pukul 12 tgh malm..aku tengok dia dimasukkan ke tempat tinggal dia sekarang aku tengok tanah yang ditimbus ke dalamnya...
kini sudah 3 hari dia tidak bersama kami..adik bongsunya sudah jadi pendiam..ibunya..seolajh olah sudah tidak mampu berkata apa lagi..semuanya hilang..hilang serinya lagi setelah kehilangan dia..yang ade kini hanyalah kenangan yang susah untuk hilang di ingatan..
dan aku berdoa semoga dikau disan bahagia selamnaya...
nnti saya masukkan gambarnya..
.;;bintuawang::;

No comments: