Wednesday, May 4, 2011

perjalanan pulang

bismillahirahmanirahim

patutnya post nie dah berzaman kena update..tpi disebabkan kampung saya tersangatlah "maju" maka saya update la sekarang sambil2 nak tunggu result keluar kan..

cuti 3minggu..xade apa yg istimewa pun dengan cuti nie...
sekarang nk crta pengalaman balik nie..
(mcm xpernah balik jekan)

ok...seperti sedia maklum lepas hbs exam hri tu..saya telah bertapa selama seminggu kat rumah akak saya...dekat sekolah menengah agama kuala lumpur...oppsss sebenrnya rumah sepupu saya..tpi akak saya pun duk situ jg..jadi saya pgggil rumah akak saya jela....

maka hari terkahir saya disana saya ajak akak saya untuk pergi beli tiket..tpi berbekalkan alasan "esok bkn cuti umum" akak saya mls nak keluar..katanya adenya bas esok..
maka pagi2 lagi saya telah bertolak untuk keluar memandangkan akak saya ada program kat sekolah...akak hntr saya ke stesen tmn melati sebab dkt dgn sekolah dia...

dari tmn melati saya ambik lrt ke kl centrel..padahal bolh trun kat msjd jamek...tapi disebabkan saya nie xpernh trun kat situ maka saya xberani ambik risiko sesat kat situ...

dari kl cntrel saya ambik moneral ke titiwangsa...
sgt2 menyedihkan bila tiket ke gua musang telah hbs...maka dengan bangganya saya ambik risiko naik bas loncat2 aka lompat...sebenrnya nie pengalaman pertma dan mmg agak menakutkan...biasanya balik naik bas tranasioanal...kali nie tukar mara liner...bas nie akan berhnti kat raub...raub...????
raub..saya pernh jejak kat bndar nie..tpi sgt2 xbiasaterutama stesen bas dia..sampai raub pakcik 2 brhnti tgh jalan je..xmasuk stesen bas...hati mula gelisah...mana nak cri stesen bas nie...jalan2 jmpa la...pas2 nak cri bas ke lipis p[lak..tunggu dan tunggu...hati tertnya..smpat ke nak kejar bas dari lipis ke gua musang nie..tbe2 hon berbunyi...

ok bas ke kuala lipis nak bergerak...nail bas..adoh pakcik dreber 2 plak astik membebal je..apa yg dibebelkan pun xtau la...as ni lalu jln kmpng la plak..hati tmbh resah gelisah...tbe2 dpt idea...huh!! kalu xsempat bas di lipis jwbnya keretapai la..

dah smpai lips..semua org tun dpn trafic light..pakcik tu tnye saya nak g mana? saya jwb r..stesen bas baru...ok selama nie apa ug saya thu..bas dh xmasuk stesen bas lama..tpi tbe2 pakcik 2 masuk..adoh...mcm ne nie..saya pun tnye..pkcik masuk stesen bas baru x?pakcik 2 wat bodo je dgn saya...saya dah la nak kejar bas ke gua musang pakcik 2 wat muka xpuas hti plak dgn saya...dah pakcik 2 snyap...saya bangun nak angkat beg..niat di hati..nak ambik tksi g bndar baru...bila saya bgun je..tbe2 dgn suara pakcik 2..eh cuba sabr sikit..jap g saya masuk la bndr baru 2...YA allah maluna masa 2..semua org pndg saya..hish pakcik nie...

lps smpai bndr baru g kauntr tikt nak tnya bas..tpi masa 2 dah 1:45..tgk jadual bas ptutnya 1:30 tdi...maka hmpa a saya..nak bertnya..masa 2 rmai yg tgh brtur nk beli tket..maka cpt2 g cri tksi..tnya nak g stesen ketapi..dpt tksi..tpi psn kat pakcik 2 suruh tnggu jap..balik semual kat kauntr tiket tnya bas...akak 2 kp..ala dik..tu bas bru je lepas..lbt 3minit je...hishhh kalau la aku tunggu tdi msti dt bas...

ok jalan terakhir..kertapi...sampai je..alamak...dh lama xnaik keretapi nie..msti somthing wrong nti nie..so msa beli tket awl2 lagi dh tnye...ni sat g express dlukn yg smpai..bru local ka..abg yg baik 2 jwab...ha'ah..xpe nti kami akan mklumkan...sekarang baru pukul 1:0 kretapi pukul 2:30...lmanya kena tunggu..
and the best moment mcm nie..btri hp mati la plak..masa nie kalut nak cri pblic phone...hahahah..mcm kelakar plak guna public phone msa 2..tlifon akak..kat suh tunggu kat stesen keteapi..

dan akhirnya naik kretapi dgn selamtanya dan selamat tibe di rumah 4:30 ptg..
kali nie extra perjalanan 3jam lebih..sgt2 pnt dah harap2 xperlu naik bas loncat2 lagi lps nie...

ok...hbs crta balik kmpung yg sgt xmenarik nie...
xtvt cuti nie....
.--tunggu post lps balik uia nati-->
assalamualaikum

No comments: