Friday, May 25, 2012

layakkah diri ini begelar sahabat


bismillahirahmanirahim
assalamualaikum semua
ada 1 rasa..ada 1 jiwa..ada 1 cerita...

Wahai Sahabat...
Dia Cantik, Saya Tak...
Dia Hebat, Saya Tak...
Dia Pandai Bergaya, Saya Tak...
Dia Bijak Bercakap, Saya Tak...
Dia Banyak Kelebihan, Saya Tak...

Jika Itu Yang Sahabat Ukurkan, Mungkin Saya Tak Layak Untuk Menjadi Kawan Untuk Sahabat. Apa yang inginkan saya Katakan ialah jika Sahabat layak untuk digelar "SAHABAT" saya, Sahabat Saya Takkan Menilai Semua Itu Dan Sahabat Saya Itu Boleh Menerima Kelemahan Sahabat Yang Lain Dengan Baik Kerana Dia Tahu Setiap Manusia Itu Ada Kekurangan Dan Kelebihan Masing-Masing...

Dari Sahabat Untuk Mencari Sahabat Yang Sebenarnya...

Kawan Yang Dilayak Digelar SAHABAT Ialah:
- Sayang Kepada Kita Kerana ALLAH SWT
- Sentiasa Ingatkan Kita Agar Laksanakan Perintah ALLAH SWT
- Berkawan dengan kita ikhlas
- Berada dengan kita di waktu susah mahupun senang
- Sentiasa membantu kita
- Boleh menerima kekurangan kita
- Fahami diri kita
- Bercakap dengan baik
- Mempunyai sikap yang baik


 5 Pesanan Buat Mu Wahai DIRI

1. Jika engkau bertemu dengan orang yang LEBIH PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENIMBA ILMU.
2. Jika engkau bertemu dengan orang yang SAMA PANDAI, itulah waktu untuk engkau BERKONGSI ILMU.
3. Jika engkau bertemu dengan orang yang KURANG PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENYAMPAIKAN ILMU.
4. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA AKHIRAT, itulah waktu engkau TUMPANG SEKAKI.
5. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA DUNIAWI, itulah waktu untuk engkau DIAM & BERLALU PERGI....

class="magnify" data-magnifyby="2" style="width:200px; height:150px cursor: url(magnify.cur), -moz-zoom-in; " />

salah kah saya menjadi sahabat kepadanya?kenapa perlu dipertikaikan? saya tidak pernah memilih dan mengadakan istilah " suka kawan" dan "tak suka kawan" dengan sapa2..saya kawan dengan semua orang.rasa hati saya..saya yang sebenarnya tidak layak berkawan dengannya..dia terlalu baik untuk menjadi kawan untuk saya. 

1 comment:

minah said...

assalamualaikum
buat sahabat yang dikasihi lagi menyayangi diri ini

kenapa perlu dipersoalkan layakkah anda bergelar seorang sahabat
ye mungkin saya dapat kesan siapa yang menimbulkan persoalan itu untuk afidah dan menjadi shbat kepadanya juga saya tahu siapa gerangannya

buat shbtku
percayalah,kamu berhak menjadi sahabat kepadanya kerana kamu dan dia dua2 adlah yang terbaik..dilahirkan untuk menjadi penguat semangat untuk satu sama lain

buat insan yang ditujukan ayat ini kepadanya "layakkah aku menjadi sahabat kepadanya?"
sentiasa la mmberi dan membantunya..dia memlukan kamu...kerna saya kini jauh di perantauan dan tidak mampu untuk bersamnya di saat dia susah..
wajahnya yang tenang belum menggambarkan hatinya yang ceria.