Monday, June 7, 2010

kisah aku 20 tahun dulu : episod 2

bismillahirahmanirahim
salam kasih sayang buat semua
episod 2:kisah aku 20 tahun dahulu..

episod pertama hari 2 tamat bab pendidikan aku.aku lpa nak masukkan aku pnya resul peksa..aku xade r crdik sgt..(ni bkn nak menunjuk k):::x riya' pun :-)
masa aku drjah 3 aku dpt ambik exam PTS.exam untuk xpyh masuk darjah 4,trus ke darjah 5..tapi aku xlepas
upsr aku dapat 4A 1B..
pmr aku dapat 7A 2B
sma aku dapat 1 agregat 6::mumtaz
spm aku dapat 5A 1B 5C 1D-truk gler result aku..
kat asasi aku hbskn pengajian aku dgn cgpa 3.>>>
alhamdulillah

aku dulu kecik2 lagi dah kena tinggal oleh mak ayah..menurt crta orang dulu2..lepas aku lahir (beberapa bulan) mak dgn cik g mekkah wat haji..so bermula la hidup aku tanpa mak dan cik..so sbb 2 la aku ada bu susu..orang kampung paggil ibu susu aku 2 mok cik..emm ank mok cik yang bongsu sama umur dengan abg aku..abg gg...

aku xbanyak sangat memori masa kecik2 sebab aku lupa la...aku cerita apa yang aku ingat je tau..
kecik2 dulu aku ada penyakit..sakit kaki..kaki aku xboleh kena lantai simen nnti kaki aku akn bernanah..so bila bernanah aku xdapat r nak berjalan...so kat dalam rumah aku pakai selipar..(mcm orang putih gitu)hahaha

ha ni cerita baik punya...korang mesti ingat atau korang mesti tau nie...budak2 kecik nie mak bapak dia akan dia sruh dia tidur peteng2kan...mcm 2 jga aku..aku kecik2 dah diajar untuk menabung...akak aku buatkan aku tabung buluh...panjang sangat...so bila aku bangun tidur (petang) aku suka sangat menangis.xsah kalu x menangis..so mak aku bagi aku seringgit.boleh dikatakan tiap2 hari aku dapat seringgit..yang bestnya kalu mak aku bagi duit serinngit kertas aku xmau..aku nak yang sekeping mas 2...aku panggil duit 2 "duit keris" hatta mak aku bagi 50sen 50sen pun aku xnak..dah dpt duit aku bhnti la nangis..aku ajak aka aku =kak nurul g kedai..lebih dari 2,aku masuk la tabung aku...bila aku tgk duit keris ni msti aku tersenyum sorang2.siyes beb..

ni cerita nie aku xingat berlaku masa umur aku brape tahun..mak aku belikan mainan...sejenis haiwan yang boleh gerak2...mcm 2 la...kalu xslp aku 2 tupai kot...aku takut giler tgk benda 2 bergerak dengan sendiri..kalu xsilap aku..akupanjat ats kerusi kot.TAAAAKOOOOOT.....last sekali aku ambik tupai 2,aku hentak2 dan buang tupai 2...hehehe

next..masa aku xmasuk sek lagi abg aku sek ptg dan kak nurul sek pagi.abg gg g dengan basikal kak nurul dgn bas.sememntra mak dgn yang lain kat kbun abg aku yg jga aku kat rumah..bila dah dkt zuhur cik bwa aku g masjid naik basikal tua...masa orang tgh sembahyang..aku duk main tepi tingkap..aku tgk bas sekolah lalu dan berhenti depan masjid..aku apa lagi..cepat2 dapatkan bas 2,naik bas 2 dan ikut akak aku balik rumah..dan semestinya tiap2 hari ayah aku akan cari aku...hehehe

nie crta aku bru je tau beberapa hari lepas...kata akak aku:kak yah: masa aku kecik2 dulu abg gg suka sangat usik aku..pantang sekejap mesti dia akan usik aku..macam2 gaya...dan baru aku tahu dulu aku nii suka menangis upanya..pantang diusik pasti menangis...satu hari cik panggil kami bertiga aku abg gg dgn kak nurul...cik bagi nasihat jgn la suka buli aku sebab aku ni kecik lagi..hahaha aku menang..kak yah cakap abg gg suka usik aku sebab aku suka conteng buku dia dan koyak buku kak nurul.heheheh

ok la cukup la setakat nie untuk episod 2.nantikan episod 3...dengan kisah yang lagi menarik..antaranya kisah lampin...

moral dari cerita:belajar la menabung.sikit2 lama2 jadi bukit
hidup jangan duk menyusahkan mak bapak..mcm aku sian ayah aku cri aku..
buat2 abg2 kat luar sana janganlah suka buli adik2 anda sebab adik anda koyak buku 2 sebab dia nak belajar 2..hehehe..

No comments: