Tuesday, July 20, 2010

kembara ilmu

bismillahirahmanirahim
assalamualaikum..

alhamdulillah..sudah 3 minggu saya di bumi iium..kalu dulu kat nilai dan sekarang sudah pun menjejakkan kaki ke dunia realiti alam kampus..

banyak suka dan duka dalam mengharungi dunia menuntut ilmu..dan rupanya bukan semudah seperti dunia cfs..dan semestinya banyak perkara yang perlu saya pelajari..

1st week saya ni sini..macam students2 lain..sibuk dengan ta'aruf week..(bahasa rojak) arab + english..

2nd week...1st day..saya agak tidak sibuk sebab memandangkan credit hour dah cukup 13..dk kerana kekurangan ilmu..rupanya min cntct hour untuk dean list adalah 15..

hari kedua Alahamdulillah allah permudahkan urusan saya untuk add subjek manual..tidak samapi 1jam..saya "ulum hadith sudah menjadi subjek saya untuk sem nie..

hari ketiga..datang kelas dirasat qur'an dan mendapat maklumat bhawa libry skill 0 credit hour..dan ini bermakna saya terpaksa menambah lagi satu subjek..dan kalu diikutkan seperti tertulis dalam conformation slip..libry skill 1.5 credit hour..dah itu adalah kesilapan yang xpatut iium lakukan kepAda student yang masih xtahu ape2..

hari keempat..saya kena buat add manual lagi..dan besyukur sangat kepada allah kerana sentiasa permudahkan urusan sya yang lemah lagi dhaif nie...akhirnya untuk sem nie...subjek2 yang saya ambik ialah
-qur'anicprophetic text
-'ulum hadith
-dirasah quran
-tilawah3000
-study circle
-bahasa melayu lanjutan
-intro to fiqh...

masuk inggu kedua..seperti biasa saya hanye berjalan kaki darasiah ke kelas..dan alhamdulillah..saya tidak mengalami kesukaran seperti kepenatan dan lain2..mungkin kerana ini sudah menjadi rutin harian saya satu ketika dulu ketika mengembara mencari ilmu allah semasa di sekolah menengah dulu..dan tidak terlalu melampau kalu saya katakan bahwa 3minggu berulang alik dari mahalah asiah dak kelas..hampir 2kilo berat badan saya turun..

sebab apa saya berjalan pergi ke kelas sedangakn perkhidmatan bas disediakan secara percuma?...
sebb apa erk?pertamanya sebab saya beri la kesempatan kat orang yang kurang upaya (sakit) untuk menggunakan perkghidmatan tersebut..mereke lebih memerlukan..kedua saya nie xsuka nk bersesak-sesak..berebut2..ketiga..bukan kah dalam
hadis nabi saw ade mengatakan setiap perjalanan (langkah) dalam menuntutilmu itu adalh pahala bagi kamu (kalu salah tolong betulkan)
dan terakhir..nak kuruskan badan..hhahaha

pengalaman kelas dengan porener?emmquite interesting..yeke?emm hanya hati je yang tahu..bukan xsuka..cuma setakat ini hai saya belumkuat untuk menuntut ilmu bersama mereka kerana kekurangan dalam kefasihan bahasa arab menyebabkan saya kurang selesa bersam mereka di dalamkelas..terutama ketika mereka bersoal jawab bersama lecture..elok2 saya nie dah fhm apa yang diajar..tibe2..diorang bertanya soalan yang agak kedepa...kami warhga malaysia (1st year students) pada ketiak itu hanya mamu tersenyum sahaja..terenyum sebb kami sudah mula pening apa yang diminaqasahkan oleh mereka...dsan alhamdulillah..perkara ini hanya terjadi dalam kelas intro 2 fiqh sahaja..

minggu ketiga..walaupun hari ni baru second days di third week..mnggu yang pada saya yang penuh dengan cabara..why?
emmm 1st..masuk kelas fiqh..saya dah pening kepala...lepas ambik kad matric..syahirah hantar msg katanya section bm lanjutan kami dububarkan..dan kami "dicampak" merata2 ke section lain...so saya ken g check balik jadual saya..
alamak..iium portal problem..xbolah log in...consult dengan kulliyah dan dapat jalan alternatif..tengok melalui my iium portal..and yang paling best..saya dicampakkan ke section 12..kelas hari isnin dekat aikol..aduh..masa 2 pkul 10:30..g berehat di masjid..dan g kelas kat aikol..nak carikelas 2 dah 1 hal..dah jmpa kelas..cikgu masuk terus dia bagi soalan suruh jawan..adooh..what should i do?jawab jela...
kelas habis pukul 1..dan kelas seterusnya pukul 3:30..kali dah mula rase pancit sebab pagi 2 ade g jalan2 kat celpad..dayah ajak beli buku bm..masa 2 dah rase xlarat dah..
so disebabkan buku untuk kelas 3:30 xbawa..so saya terpaksa berkejar sedikit..balik mahalah untuk ambik buku..samapi2 mahalh solat zohordan of course..katil jadi matlamat utama..dalam 2:15 buku buku jap dan bersiap untuk ke kelas...

kat kelas..ramai lagi yang xade buku..so kongsi buku..kondisi kongsi2 buku nie susah sikit dah cnsntrte..(i don't like)..kelas pttnye hbs 4:50..tpi sedar xsedar..habis pukul 5..dan saya masih punya kelas pukul 5 kat edu...emmm so?edu dengan adm agak jauh..dari adm..berjalan selaju yang bolah..solat asar masih belum ditunaikan..dn seperti sedia maklum..kelas akan habis 6:20..dan ustaz yang baik..bagi balik pkul 6...dasri edu..berkejar pulak balik asiah..meningglakan sahabt2 di belakang..sebab sedar diri ni masih berjumpa dengan Allah lagi..samapi2 bilik..rasa macam nak tumbang saja..(kerabna terllu penat dan kebetulan berpuasa)...solat asar..dn merwehatkan diri sebntar..dan untuk juadah buka puasa saya hanya mengirimkan makanan pada dayah sebb rasenya kaki nie dah xmampu untuk ke cafe..leps 'isyak..xpernah seumurhidup saya lakukan (ketika sihat)-saya terus terlelpa..ataupun mati semntar sehingga pukul 11 malam..sedar2 je..
Y Allah..hari nie masih belum bertemu dengan ilmu Allah lagi..saya ambik keputusan bangun dan membaca sedkit buku 'ulum hadith...
dan saya rase hari 2 badan saya serta seluruh anggota pinjaman Allah ini betul2 tidak terurs..dan maafkan hambaMu ini Ya Allah..kerana tidak menjaga kurniaanMu ini dengan baik...

.::bintuawang::.

No comments: