Monday, October 4, 2010

apa erti tanggungjawab yang sebenar?


bismillahrahmanirahim
assalamualikum

wah happy sangat2..

xlupa juga memanjatkan kesyukuran pada Allah .

atas segala nikmat yang dia bagi

sehingga akhirnya assigment bm (group)

yang dah lama disimpan (budan kehendak saya)

akhirnya siapa juga


dan disinilah kita dapat nilai erti tanggungjawab seseorang atas apa yang telah diamanahkan...teringat plak apa yang dibaca dalam buku

"mencari erti hidup"

dimana dia mengisahkan

pada zaman dulu ade seorang raja

yang begitu risau akan keselamatan negaranya..

lantas meminta pendapat daripada pembesar-pebesarnya

maka dicadangakan agar gundik2 raja supaya menjadi pengintip dan perlu dilatih ketenteraan


maka selepas musyawarah,raja pun bersetuju..namun malangnya..

gundik2 ini membuat hal

pas2

jurulatih pun ditukarkan

dan jurualtih ini meminta

kuasa penuh untuk melaih para gundik2 yang mmg sopan santun itu

arakian..perancangan untuk melatih gundik2 ini tidak berjaya..

selepas jurulatih itu menyiasat dan meneliti,

didapati gundik kesayangan raja la yang menghasut

gundik2 lain untuk tidak memberi kerjasama..


maka pada suatu hari,semasa tengah berlatih,gundik kesayangan raja itu buat hal lagi..selepas ditegur,dinasihat dan diberi amaran,namun gundik itu masih tidak sedar


jurulatih itu pun teringatkn surat kuasa sepenuhnya...dia pun buka dia pnya pedang dan menghunus pedang itu kepada kepala gundik kesayangan raja itu tadi..


maka raja itu pun terkejut..mana xnya itu bini dia paling dia sayang..padan muka...


moral dari story nie..mcm mne seorang jurulatih sedar akan tanggungjawabnya terhadapa apa yg diamanahkan oleh raja..untuk mendidk gundik2 dalam keteneraan menyelesaikan masalahnya..itu amanah yang raja bagi so dia kena siapkaan


mcm 2 jugala dgn amanah kita sebagi seorang pelajar kita kene selesaikan amanah kita..amanah kita terhdap Allah,ibu bapa,guru dan kawan2

kalu dapt assgment group so bagi la commitment sepenuhnya..jgn menyusahkan ahli yang lain


saya tahu anda semua mesti pernah belajr hadis

"kullukum ra'in wakullukum masulun 'an raiyatih kan?


so kenapa xnak ambil pengajaran dari hadis 2...


assgment bm..xpernah aku buat assgment samapi mengalir aair mata..rase mcm xcerdik sikit sbb menagis mengenagkan sahabat2 yang kurang memberi kerjasama..

mals nak cerita banyak yang penting saya dah langsaikan amanah yang cikgu bagi pada saya dan akhirnya siap. Alahamdulillah dan bila selesainya assgment 2...

Allah kurniakan nmat kegembiraab xterhingga kepada saya..saya sujud syukur dan menangis sepuas tanda kegembiraan dan kesyukuran atas Allah permudahkan urusan saya walaupun saya terpaksa take over kerja orang lain..

terima kasih Alllah...


No comments: