Saturday, December 3, 2011

mulia peribadimu suluhan hatiku muhammad saw

 bismillahirahmanirahim
dah lama rasanya x menjengah ke ruang warkah utuk hati ini..
betulla kata orang tanggujawab itu lebih banyak dari masa kita kan..tapi bukan kah Allah itu maha adil kan..maha  merangcang dan Allah adalah sebaik baik perangcang..Dia rancang untuk  kita sibuk supaya kita ni xlalai ke arah lain...opsss dah terkeluar topik plak...
before we back to our topic, nak ucapkan selamat menyambut ma'al hijrah..

our topic :
just want to shara my knowledge  to all my friends

kelahiran Rasulullah ke muka bumi ini sebenarnya membawa satu rahmat yang sangat besar untuk umat nya iaitu kita..kecekalan dan kesungguhan Rasulullah dalam menyebarkan wahyu dan membimbing umatnya patutnya kita sebagai remaja mengambil teladan . selain dari itu,ketokohan dan keperibadian Rasulullah juga patut dijadikan contoh ikutan kita sepanjang bergelar khalifah du dunia ini.

 kata orang xkenal maka xcinta kan..apatah lagi nak dijadikan ikutan kan..ok..let we refresh our memory about our prophet saw..

Nabi Muhammad telah dilahirkan pada 12 rabiulawal tahun gajah.Itulah kelahiran yang memberi rahmat ke seluruh alam. ketabahan ibu dan bapa baginda Rasulullah nyata menjadi menyumbang besar kepada ketinggian besar peribadi Rasulullah. menjadi anak yatim dan ketabahan ibunya Siti  Aminah meneruskan kehidupan sebagai ibu tunggal pasti memerlukan ketabahan yang luar biasa. inlah ujian ketabahan merangkap latihan rohani untuk RAsulullah kan. di usia yang sangat muda bagainda telah diuji oleh Allah.

back to our situation:
ok kita ni sebagai remaja cabaran dan dugaan itulah penguat jatidiri kitakan. cuba kita tengok berapa ramai remja-remaja sebaya kita sanggup membunih diri kerana putus cinta..(e'eleh baru putus cinta).nabi dulu Isteri baginda meninggal (Khadijah) dia x buat la macam korang buat sekarang nie..tengok betapa cekal dan tabahnya Rasulullah..xpernah merungut..moral of the story: ikutlah teladan dan jati diri Rasulullah.

jika nabi dulu ada proses pembersihan hati ( ketika baginda berusia 4 tahun dada baginda telah dibedah oleh malaikat Jibrail atas arahan Allah untuk dibersihkan hatinya menggunakan air zam-zam) maka kita ni hok muda2 lagi nie pun perlu dan sangat2 berhajat kepada pembersihan hati kan.sebenarnya hati yang suci dan bersih nie sangat sangat memudahkan untuk doa dimakbulkan.bukan setakat tu je,hati yang bersih boleh membawa kita  menggunakan akal dan nafsu kita dengan cara yang betul dan of course la ke jalan yang diredhai Allah kan?betul dok?

so macam ne nak jadikan  hati kita nie bersih?nak kena minum air zam-zam sokmo ke?ke nak kena g operata kat spital?
tipsnya mudah sangat  la...banyak2kan la berzikir dan beristigfar...plus banyak2 baca quran,faham maksudnya dan mengamalkannya..plus lagi (bukan  air 100 plus ye) solat jangan lupa dan tunaikan di awal waktu.jangan  duk lupa topup iman juga dengan solat-solat sunat terutama solat taubat.so easy kan..bak kata pepatah omputih 2..easy as abc (????erk betul ke ni)

back balik pada topic kat ats tu..mulia akhlaqmu Ya rasulullah suluhan hati ku...ye..engkau la penguat hatiku YA Rasulullah...dikala susah dan senang..kaula penguat hati ku untuk aku terus melangkah terus kehadapan dalam terus bergelar sebagai hamba Allah di bumu ini..dalam menggapai segala yang dihajati..engkau lah YA Rasullulah ikutan dan penguat semangatku di kala kaki ni mula goyah untuk terus melangkah...

terima kasih Ya Rasulullah..terima kasih..terima kasih...

No comments: